Krásní mrtví - Eden Maguire, recenze

Autor: Eden Maguire
Rozsah: 274 stran
Datum vydání duben 2010(eng), 15. březen 2011 (cz)
Nakladatelství: Fragment

kniha ke koupi v e-shopu
oficiální české stránky krasnimrtvi.cz

Tuhle recenzi jsem se rozhodla pojmout trochu jinak, než jste u mě zvyklí,  a to především proto, že se jedná o trochu jinačí žánr, než který obyčejně čtu, popřípadě recenzuju, a moje obvyklá kritéria by se na tuhle knihu příliš aplikovat nedala. Proč, to se dozvíte dále.

Nejsou živí. Nejsou mrtví. Něco mezi tím.
Jonas, Arizona, Summer a Phoenix. Všichni zemřeli během jednoho roku.
Proč ale museli zemřít?
Byly to opravdu jen nehody?
Darina je jediná, kdo může Krásným mrtvým pomoci…

http://fc08.deviantart.net/fs28/f/2009/247/1/b/Evening_Light_At_The_Old_Barn_by_kkart.jpgNa Ellerton High se děje něco zvláštního. V průběhu roku tam zemřelo hned několik teenagerů, které Darina znala. Jonas se zabil na motorce, Arizona se utopila, Summer byla zastřelena. A Phoenixe, Darinina přítele, před několika dny ubodali při rvačce. Darina se s jeho smrtí nemůže smířit, nedokáže na něj přestat myslet, nechápe, jak se k té rvačce vůbec mohl připlést.. Až jednoho dne Phoenixe uvidí. Psychiatrička jí tvrdí, že to je normální, že se takhle její podvědomí jen vypořádává s jeho ztrátou. Ale Darina brzy ví své. Phoenix chodí a dýchá, mluví a směje se... Ale živý není. Není ani mrtvý. Je něco mezi tím. Stal se jedním z Krásných mrtvých, jejichž duše se vrátily, aby se pokusili objasnit okolnosti své smrti. A pokud Darina nechce Phoenixe znovu ztratit, tentokrát na už napořád, musí splnit svou část dohody, kterou uzavřela s pánem Krásných mrtvých Hunterem. Musí pomoci objasnit Jonasovu smrt.

Přestože se kniha především zaměřuje na odhalení tajemství obestírajících krásné Mrtvé a to jak zemřeli, stejnou měrou je zde zastoupena i romantická složka příběhu. Darina Phoenixe miluje natolik, že je jí jedno, že se z něj prakticky stala zombie, které netluče srdce. Chce s ním strávit každou volnou chvíli, je pro něj ochotná udělat cokoli, odmítá si připustit, že by jeho smrt mohla jejich vztah nějak ovlivnit teď, když se její milý vrátil ze záhrobí. Na jednu stranu je velmi statečnou a milující přítelkyní, na straně druhé je velmi naivní ztrápenou dívkou, která se cítí být okolím naprosto nepochopená. Fakt, že s Phoenixem, kterého popisuje jako svou životní lásku a spřízněnou duši, spolu chodili teprve dva měsíce, do celého obrazu úplně nezapadá.

„To není možný! On mě miluje!“ Věděla jsem to a chtěla jsem, aby to Hunter taky uznal. Phoenix mě chytil za ruku a snažil se mě stáhnout zpátky. Jonas stál osaměle ve stínu, bledý a smutný.
„Phoenix tě miloval – nejspíš –, ať už to znamená cokoliv,“ přikývl Hunter. Oběma rukama svíral zábradlí a chystal se přeskočit dva schody najednou. „Ale to se změnilo. K lásce je potřeba srdce. A v žilách musí proudit krev.“
„No a co?“ vykřikla jsem a vyděšeně jsem se otočila k Phoenixovi.
„Žádná krev, žádné srdce,“ řekl krutě Hunter a než mi zmizel z očí, ještě dodal: „Jestli mi nevěříš, přilož mu ucho na prsa. Žádný tlukot srdce neuslyšíš!“

http://th03.deviantart.net/fs70/PRE/f/2010/353/5/6/angel_by_valerei-d357ngd.pngV příběhu se vyskytuje spousta různorodých postav, od neústupného nevraživého Huntera, přes protivnou a zahořklou Arizonu, až po Darině naprosto oddaného kamaráda z dětství Logana. Množství postav rozhodně nebylo na škodu - detektivní zápletka tím tak získala spoustu možností, kudy by se mohla ubírat - bohužel v knize nebyl dostatek místa, aby je autorka všechny mohla zvládnout; spoustě z nich je věnováno jen minimum místa a dozvídáme se o nich jen z dialogů nebo Darininých stručných popisů, což je škoda.

Jak už jsem naznačovala na začátku, trochu pochybuju o řazení knihy do kategorie Young adult (mladí dospělí). Hlavní hrdinové sice do této kategorie sice věkově spadají, někdy se tak i chovají, v knize se objevují jasné YA motivy a necenzurovaná teenage mluva, ale stylem psaní a emocionální prokresleností postav, která jen lehce brouzdá po povrchu, bych ji jasně řadila o stupínek níže, směrem k literatuře pro mladší věkovou skupinu. Myslím si, že ti správní čtenáři, si k téhle knize s rádoby zombie-andělskou tematikou, cestu určitě najdou. Mně jako zástupkyni té druhé skupiny oslovila spíše druhá polovina knihy spolu s dějovou, mírně detektivní zápletkou.

~Děkuji nakladatelství za poskytnutí recenzního výtisku~
[Credits: použitý úryvek pochází z oficiálního českého překladu,
images: Evening Light At The Old Barn by `kkart, Angel by *Valerei]