Leviatan - Scott Westerfeld, recenze

Rozsah: 446 stran
Datum vydání aj/cz: říjen 2009 / 7. březen 2010
Nakladatelství: Knižní Klub

• v předprodeji je kniha k dostání TADY  - zároveň je zde také k přečtení oficiální anotace a první kapitola
  • anglický trailer můžete zhlédnout TADY

~V hlavní roli Steampunk

Scott Westerfeld je co se týče sci-fi mistr svého oboru a pokud o tom ještě někdo pochybuje, steampunkový Leviatan jej o tom přesvědčí. Podstatou dnes stále více populárního steampunkového žánru je snaha mísit budoucnost s minulostí a v Leviatanovi Westerfeld takříkajíc použil všechny své zbraně. Svůj příběh zasadil do Evropy počátku dvacátého století – do období těsně předcházejícímu první světovou válku – události té doby maličko pozměnil, uspíšil vývoj vědy a technický pokrok, válčící mocnosti vyzbrojil fantastickými stroji a ještě fantastičtějšími zvířaty a na politickém pozadí rozehrál dobrodružný příběh, který své čtenáře vezme na cestu napříč celou Evropou.

~Sci-fi očima Středoevropana
Fantastických prvků v současné americké literatuře najdeme spoustu, ale Leviatan je výjimečný tím, že jeho děj je zasazen do střední Evropy, v dáli je vidět světla stověžaté Prahy a hlavní protagonista , patnáctiletý Alek, je dokonce potomkem české šlechty. Dvě soupeřící strany jsou ozbrojeny nápaditými chodícími či létajícími stroji, na straně Industriálů, a uměle stvořenými živočichy, poskládanými z kousků DNA různých zvířat, na straně Darwinovců. Westerfeld je pro mě jakýmsi Leonardem da Vinci moderní doby, jeho vynálezy vždycky dávají smysl, jsou výborně promyšlené a fascinující. Alternativní svět, který je v knize prezentován, je dostatečně neokoukaný, aby vás bavilo se do něj začíst, ale zároveň je stejnou měrou přirozený a není problém se do něj vžít a ztratit se v něm.

ImageShack, share photos, pictures, free image hosting, free video hosting, image hosting, video hosting, photo image hosting site, video hosting siteImageShack, share photos, pictures, free image hosting, free video hosting, image hosting, video hosting, photo image hosting site, video hosting site

~Dějepis zábavnou formou
Já osobně jsem nikdy dějepis nijak zvlášť ráda neměla, ale tak, jak jsou pozměněné historické události líčeny zde, jsem s ním neměla problém, a dokonce mě bavil. Hlavní zápletka je docela úzce propojena s politikou a diplomacií jednotlivých do války zatažených zemí, ale nezabíhalo se nijak zvlášť do detailů a vždycky to bylo vysvětleno přehledně a nenásilně, přiměřeně věku cílových čtenářů. To je na jednu stranu dobře, na stranu druhou by trochu složitější politicko-historické pozadí bylo neuškodilo. Kniha je nabitá akcí a to téměř od první strany. Jedna bitva střídá druhou, až Industriálové nestíhají nabíjet své kulomety a Darwinovci nabíjet – pardon, krmit své bojové netopýry. Akce jsou vždycky svižné, dramatické a jejich vývoj je nevypočitatelný, každičký detail dobře promyšlený.

~Kdo si získal sympatie
ImageShack, share photos, pictures, free image hosting, free video hosting, image hosting, video hosting, photo image hosting site, video hosting sitePostav, kterým by se v příběhu věnoval prostor, bylo jen několik, zato byly každá jinačí a něčím osobitá. Nelegitimní potomek arcivévody Františka, Princ Alexandr, který je na útěku před lidmi, zodpovědnými za smrtí svých rodičů, byl podle mě nejlépe rozvinutou postavou, která v knize prošla určitým vývojem. Nepostrádá kvality, které bychom u mladého šlechtice čekali, je čestný a ušlechtilý za všech okolností a pokud by vám některá z postav měla být sympatická, bude to právě on. Deryn Sharpová, ani ne patnáctiletá vzduchoplavkyně, která se v převleku za kluka přidala k posádce Leviatana – obrovité létající vzducholodi / velryby, tvořící jeden veliký úžasný ekosystém – byla naopak slabým článkem. Postrádala jsem v ní určité dívčí kvality (což by asi nemělo být tolik překvapivé, vzhledem k tomu, že právě o to se celou dobu snažila), její tvrdohlavost a nepříjemné vystupování spolu s bezmeznou oddaností kapitánovi a posádce hraničila až s otravností a způsobila, že mi k srdci moc nepřirostla. Některé její heroické výkony v knize také působily trochu moc přitažené za vlasy; ať už je Deryn ve svém vydávání se za kluka jakkoli dobrá, pořád je to byla jen drobná patnáctiletá holka. Deryn a její charakter budou mít v druhé knize každopádně co rozvíjet.

~Slovo závěrem

Nádherné doprovodné ilustrace Keitha Thompsona, kterými se v Leviatanovi rozhodně nešetří, vás přimějí vrátit se do dětských let, kdy v žádné pořádné knížce především nesměly chybět obrázky. Úžasně detailní kresby výborně doplňují jednotlivé kapitoly a podtrhují akční i „odpočinkové“ scény a vypomáhají tam, kdy by snad čtenářova fantazie mohla nestačit.
Leviathan mě opravdu bavil, byla to neuvěřitelně nápaditá a čtivá kniha, kterou bych doporučila hlavně mladým čtenářům (i čtenářky si v něm najdou své) nebo komukoli, kdo má rád dobrodružné knížky s nádechem sci-fi, nepříliš vzdálenou historii, mistrovsky vyvedené a originální vynálezy  či alternativní historie.

ImageShack, share photos, pictures, free image hosting, free video hosting, image hosting, video hosting, photo image hosting site, video hosting site

~Zajímavost
Pokud by vám název Leviatan připadal povědomý, vězte, že kniha s tímto názvem opravdu existuje – jedná se o politologické dílo anglického filozofa Thomase Hobbse ze 17. století. Autor našeho Leviatana – tedy Scott Westerfeld – si toho jistě byl vědom, neboť jak si můžete všimnout, kapitán létající živé pevnosti Leviatan, se stejně jako autor původní knihy jmenuje Hobbes.

~Děkuji nakladatelství za poskytnutí recenzního výtisku~
[Credits: použité obrázky pocházejí z knihy, jseou majetkem Scotta Westerfelda popřípadě Keitha Thompsona, No copyright infringement intended]