Jezdci Časem - Alex Scarrow, recenze

Nakladatelství: BB art

Zahrávejte si s časem a známý svět… by se mohl změnit ve svět, jak ho neznáte.
Liam O'Connor měl zemřít v moři v roce 1912.
Maddy Carterová měla zemřít v letadle v roce 2010.
Sal Vikramová měla zemřít při požáru v roce 2026.
Ale několik okamžiků před jejich smrtí se zničehonic kdosi objevil a řekl: „Podej mi ruku…"
Jenže Liam, Maddy a Sal nejsou zachráněni. Najala je organizace, o jejíž existenci nemá nikdo ponětí, s jediným cílem – aby opravovali narušenou historii. Protože cestování časem je možné a někteří lidé by se rádi vrátili v čase a měnili minulost.
Proto existují Jezdci časem, aby nás chránili. Aby zabránili cestovatelům v čase ve zničení světa…
- oficiální česká anotce

~ Co se stalo, nemůže se odestát – nebo ano?
Cestování v čase – svatý grál všech fanoušků sci-fi. Fenomén skrývající netušené možnosti a zároveň představující obrovské nebezpečí. Ve světě Alexe Scarrowa je cestování po a proti proudu času opravdu možné; samotný vynálezce stroje, který to umožňuje, si však uvědomil, jak křehká je podstata času a jak nestálí a nedisciplinovaní jsou lidé, a svůj vynález zničil. Ale jak už to tak bývá, netrvalo dlouho a našli se jiní, kteří se - povzbuzeni jeho úspěchem – do podobných podniků opět pustili. A nevzešlo z toho nic dobrého. Pokrok se zastavit nedá a tak jako protipól k neopatrným cestovatelům vznikli „Jezdci časem“, kteří pátrají po trhlinách, které takovéto cestování působí, a snaží se zachovat historii tak, aby mohla existovat ta správná budoucnost a přítomnost.

http://fc05.deviantart.net/fs71/i/2010/302/e/c/our_clock_is_ticking_by_kateey-d31qtxl.jpg~ Když ještě nechcete zemřít
Jezdcem času se nemůže stát jen tak kdokoli. Správní adepti jsou vybíráni z lidí, kteří mají smrt na jazyku a již nikomu – a především své době – nebudou chybět. Zároveň také musí mít ty správné vlastnosti, aby byli schopní trhliny hledat, identifikovat a následně napravovat. Proto se není čemu divit, když se v novém týmu sejdou tři mladí lidé různého věku a národnosti, narozeni v různých stoletích. Ir, Indka a Američanka. Adolescent, teenager a mladá dívka. Stevard z Titaniku, školačka z Bombaje, programátorka z New Yorku. Tři ideální kandidáti, kteří se mají starat o čas. Už jejich první mise bude pro ně velikou zkouškou.

~ Nenáročné Sci-fi
Samotný koncept cestování v čase je natolik fascinující a složitý, že jeho použití jako hlavní zápletky v knize chce spoustu opatrného plánování. Začátek knihy je velmi působivý a představuje čtenáři svět, který se na první pohled zdá být velmi dobře promyšlený a propracovaný. Každá z postav má v příběhu své místo, najdeme zde prolínání minulosti a současnosti, hned tři alternativní budoucnosti. Zdá se to být velmi složité, ale opak je pravdou – diagram na konci knihy, který ilustruje odklon od historie a vznik nových verzí skutečnost vlastně vůbec nebyl potřeba, časem totiž zjistíte, že autor jen tak brouzdá po povrchu problematiky cestování časem; do ničeho hlubšího a složitějšího se  nepouští, nemá ambice stvořit něco opravdu velkolepého a spletitého.

~ Co by bývalo bylo a ještě může být
Cestování časem zde představuje jen prostředek, jak postavy uvést do netypické situace, kde doslova jde o osud a hlavně budoucnost celého světa. Ano, pravidla používání stoje času jsou řešena zajímavě, ne však nějak zvlášť originálně. Jediný vyloženě novátorský prvek představují časové bubliny, ve kterých členové týmu přebývají a stále dokola zažívají události 11. září 2001, zatímco pátrají po oněch trhlinách v čase. Tento zajímavý prvek se však moc uplatnit nestihne a ustupuje do pozadí dobrodružné střílečce a záchranné misi, která se rozbíhá, když dva z členů týmu uvíznou v pozměněné minulosti, která ohrožuje samotnou přítomnost/budoucnost.

~ Mladík z Titanicu a terminátor na skok v Německu
Hlavní trojce rekrutovaná záhadným panem Fosterem je vskutku různorodá a byla by dobrým základem pro dynamický tým, spousty interakcí nebo hluboce rozvinutých psychologií postav se však nedočkáte. Zatímco děvčata Maddy a Sal většinu knihy přečkávají relativně v kidu na základně, Liam spolu s podpůrnou jednotkou Bobem - klonem uměle vypěstovaným v laboratoři, který na misích plní funkci bodyguarda a jakéhosi chodícího počítače – bloumá pozměněným hitlerovským Německem a snaží se zjistit, kde se stala chyba. Nejzajímavější postavou – v rozšířeném slova smyslu - je právě klon Bob, který zcela jistě přiroste k srdci všem fanouškům starého známého Terminátora. Bob je jen vylepšenou verzí, v jejíž počítačových obvodech se kupodivu začíná formovat něco jako osobnost a to bez ohledu na naprogramování Skynetem panem Fosterem.To, že je je nejlépe se vyvíjející postavou v příběhu právě lidský klon Bob, je docela na pováženou.

~ Slovo závěrem
Jezdci časem představují nenáročné čtení, které svým pojetím a propojením cestování v čase a alternativních historií určitě pobaví čtenáře, kteří občas nepohrdnou fci-fi. Skalní fanoušci tohoto žánru by však mohli být zklamáni nedotažeností některých aspektů příběhu, jehož plynutí někdy až příliš závisí na náhodách. Navíc - každý správný fanda cestování v čase ví, jak se dá poslat zpráva do budoucnosti - jen tajemný pan Foster, který se tomu věnuje už léta netuší... (?) Právě takovéto "nedomyšlenosti", u kterých si čtenář připadá chytřejší než všichni hrdinové dohromady, knize na čtivosti hodně ubírají.

CREDITS [obrázky: Old New York City by ~spybg, Our clock is ticking by *Kateey;]